Hollandse Waaren Theedoek.
De theedoeken van Hollandsche Waaren hebben een verhaal die al vele generaties bekend zijn bij jong en oud. Zo zijn er theedoeken met Dick Bruna, Jan Jans en de kinderen Nijntje. Maar voor ook de wel zo bekende Zaanse Museum heeft Hollandse Waaren een schitterend ontwerp gemaakt. Verder is er een leuk aantal theedoeken van met tekeningen van Fiep Westendorp : Pim & Pom.
Hollandsche Waaren is een collectie van zelf ontworpen producten, gemaakt van materialen als keramiek en textiel. Met de ontwerpen wordt op een geheel eigen wijze vormgegeven aan datgene waar Nederland bekend om staat. Door de aandacht te richten op details komen Hollandse elementen beter naar voren en ontstaat er een vernieuwend product. Hollandsche Waaren is het label van Anne-Marie Jetten
Anne-Marie Jetten (1973) studeerde in 1998 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afdeling 3D-Design. Vervolgens behaalde ze in 2000 haar MA aan het Sandberg Instituut, afd. Applied Arts te Amsterdam. Met relevante werkervaringen bij Pols Potten in Aalsmeer en diverse projecten ontstond in 2003 Hollandsche Waaren als een van de eerste labels met het thema Holland. Alle producten zijn ontworpen met een knipoog naar Hollandse symbolen en kenmerken.
Anne-Marie Jetten:
“Nadat zei afstudeerde aan de HKU met het afstudeerproject: ‘de mens in beweging’, uitgebeeld in verschillende picknickkleden + daklozenproject, begon zei haar studie aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Een mooi project was ook i.o.v. Young Designers & Industry voor Forbo Krommenie. Hiermee kwam ze met collega’s in Japan terecht. Daar ontkwam zij niet aan de cliché beelden die heersen over ons land: Delftsblauw, tulpen, molens en klompen “waar we uiteraard heel trots op zijn“
In 2003 werd de eerste serie Delftsblauwe produkten in de Beurs van Berlage, Amsterdam gepresenteerd. Een heel leuk nieuw souvenier met een knipoog naar de bekende beeldtaal van Nederland. De mens blijft in beweging, we brengen onze eigen cultuur mee. Waarom dat niet in een hedendaagse vorm gegoten? Het is nu een hele serie produkten geworden, gebaseerd op die elementen waar Nederland zo bekend om staat. Maar wel op een eigenwijze manier: om datgene aan te vullen wat aan vernieuwing toe is.”